Oddělení antické kultury a její recepce
Badatelské zaměření
Oddělení navazuje na dlouhodobou tradici bádání o antické kultuře a myšlení, jemuž byl položen základ již v někdejším Kabinetu pro studia řecká, římská a latinská ČSAV. Zabývá se výzkumem antické kultury a její recepcí v pozdějších historických epochách; v centru pozornosti týmu stojí zejména ty kulturní oblasti, které se vůči antickému dědictví nově vymezují a s antickou kulturou živě komunikují: jde např. o drama a divadlo, literaturu a výtvarné umění. Antická kultura nepředstavuje uzavřený předmět zkoumání, ale je uchopována také jako idea, kterou každá epocha naplňovala různými významy v závislosti na aktuálních potřebách a jejímž prostřednictvím tlumočila důležitá dobová témata. V pracích oddělení je proto interpretován především způsob, jak je antika recipována v pozdějších stoletích, a jsou analyzována díla, která se v pozdějších dobách antikou zabývala či inspirovala. Velká pozornost je rovněž věnována recepci antické kultury v českých zemích, jež byla ovlivněna specifickými kulturními, společenskými a historickými faktory.
Řešené projekty
Týmové projekty
RECEPCE ANTIKY V ČESKÉ KULTUŘE
Česká kultura se s antickým odkazem setkávala, ať již přímo nebo zprostředkovaně, již od středověku. Dlouhodobým badatelským úkolem našeho oddělení je analýza a interpretace způsobů, jakým byla antická kultura v českém umění, zejména v divadle, literatuře a výtvarném umění, uchopována v různých kontextech: tedy v závislosti na umělecké epoše, politických poměrech, ale také v různých společenských komunitách. Náš tým na toto téma publikoval v posledních letech řadu publikací v Čechách i v zahraničí (nejvýznamnější publikace jsou uvedeny níže). V rámci tohoto dlouhodobého úkolu provozujeme také soubor elektronických databází Antika a česká kultura.
CLASSICS AND COLD WAR THEATRE. KLASICKÁ STUDIA A ANTICKÉ DIVADLO V OBDOBÍ STUDENÉ VÁLKY
(Mgr. Jakub Čechvala, Ph.D., Mgr. Alena Sarkissian, Ph.D.)
Mezinárodní projekt realizovaný ve spolupráci s Katedrou divadelní vědy FF UK, Archive of Performances of Greek and Roman Drama, Oxford a School of Classics, University of St Andrews.
Cílem projektu je systematicky analyzovat rozmanité způsoby ideologizace v historickém kontextu studené války, a to na obou stranách pomyslné železné opony. Primární cílem jsou dopady politicko-vojenského konfliktu ve sférách kultury, vědy, vzdělávání a umění. V tomto výzkumném projektu se uplatňuje přístup založený na událostech, tj. přístup, který bere do hry nejen izolované jevy a umělecké artefakty, ale soubor dynamicky se ovlivňujících faktorů a činitelů, které vytvářejí vzájemně závislou síť vztahů, jež se ve své ontologické spolupřítomnosti navzájem ovlivňují. Projekt je posílen networkingem v průsečíku klasických studií, divadelní historie a praxe. Jeho cílem je prozkoumat, jakým způsobem byly narativy, témata a myšlenky vyjádřené vědci a na jevišti přivlastňovány, manipulovány a používány jako nástroje v rámci širšího ideologického boje studené války, a zároveň zpochybnit stereotypní pohledy na binárně rozdělený svět.
Spolupráce na projektech, jejichž řešiteli jsou jiné instituce
Databáze inscenací antického dramatu na českých jevištích je součástí evropských projektů Network of Research and Documentation of Performances of Ancient Greek Drama (Athény) a Archive of Performances of Greek and Roman Drama (Oxford). V rámci Union académique internationale v Bruselu se Jan Bažant rovněž podílí na projektu Corpus vasorum antiquorum.
Individuální projekty
SENECA A PROBLEMATIKA PŘEKLADU
(Mgr. Daniela Čadková, Ph.D. – Mgr. Eliška Kubartová, Ph.D.)
Pro vytvoření kvalitního překladu je třeba nejen dobře ovládat cílový jazyk i jazyk originálu, ale především mít důkladné znalosti překládaného autora, kulturně-historického kontextu a translatologie; v opačném případě vznikne překlad nekvalitní, který smysl originálu netlumočí, ale naopak zkresluje a zamlžuje. Překlad dramatu je o to náročnější disciplínou, že nejen musí splňovat nároky na literární kvalitu textu, ale také musí mít potenciál pro herecké ztvárnění. Překlady antických děl lze považovat za jednu ze stěžejních činností, které je třeba systematicky pěstovat, neboť recepce antiky v české kultuře dnes kvůli mizivé znalosti staré řečtiny a latiny již nemůže probíhat jiným způsobem než právě skrze překlady originálních děl. Vzhledem k personálnímu složení oddělení bude překladatelská činnost směřovat nejdříve k antickému dramatu, případně jeho dobové reflexi. Sám překlad lze navíc považovat za specifickou podobu recepce antické literatury, což se odráží také v teoretického zájmu členů oddělení o tuto problematiku. Prvním výstupem projektu budou tři svazky nového českého překladu tragédií L. A. Seneky, neboť jejich české převody dosud většinou buď neexistují vůbec, nebo byly vydány pouze časopisecky. Třísvazkové dílo, které bylo iniciováno Prof. Evou Stehlíkovou, vyjde v nakladatelství Větrné mlýny (první dva díly byly již publikovány v letech 2017 a 2018).
Databáze
Antická inspirace ve výtvarném umění
Antika v nápisné kultuře českých zemí
Inscenace antického dramatu v českých zemích
Zapojení oddělení do Strategie AV 21
Detailní informace jsou dostupné na stránce věnované Strategii AV21.
Od 2020
- Classics and Cold War Theatre. Klasická studia a antické divadlo za studené války (Řešitel: Mgr. Jakub Čechvala, Ph.D., 2024)
- 32. Letní škola klasických studií: Dokazovat, vyvracet, probouzet city (Aristotelés, Poetika, 1456a). Reflexe emocí v antické kultuře a její recepci (Řešitelka: Mgr. Alena Sarkissian, Ph.D., 2024)
- Classics and Cold War Theatre. Klasická studia a antické divadlo za studené války (Řešitel: Mgr. Jakub Čechvala, Ph.D., 2023)
- 31. Letní škola klasických studií, „Oliva, réva, vavřín v kulturní krajině antického světa“ (Řešitelka: Mgr. Alena Sarkissian, Ph.D., 2023)
- The Prague Belvedere (1537–1562) [Řešitel: Prof. Jan Bažant, CSc., 2022]
- Středověká a raně novověká evropská divadelní kultura – konference a přidružený divadelní festival (18.–21. 7. 2022) [Řešitelka: Mgr. Eliška Kubartová, Ph.D., 2022]
- 30. Letní škola klasických studií „Veřejná řeč, přesvědčování a pravda od antiky k internetu“ (Řešitelka: Mgr. Alena Sarkissian, Ph.D., 2022)
- Afrodita včera a dnes (Řešitel: prof. PhDr. Jan Bažant, CSc., 2021)
- 29. Letní škola klasických studií: Odi profanum volgus et arceo? (Horatius, Carmen III,1): Lidové a populární v antice a v její recepci (Řešitelka: Mgr. Alena Sarkissian, Ph.D., 2021)
- Pohledem (nejen) Medúzy (Řešitelka: Mgr. Daniela Čadková, Ph.D., 2020)
- 28. Letní škola klasických studií (Praha, léto 2020), Bible - inspirovaný text v paměti Evropanů (Řešitel: Mgr. Alena Sarkissian, Ph.D., Mgr. Bc. Radka Fialová, Ph.D., 2020)
- Božská nahota. Sochy Venuše od počátku do současnosti (Řešitel: Prof. PhDr. Jan Bažant, CSc., 2020)
- Verbum caro factum est. Performativita bohemikální literatury 14. století pohledem divadelní vědy (Řešitelka: Mgr. Elička, Poláčková, Ph.D., 2020)
Pedagogická činnost
KATEDRA DIVADELNÍ VĚDY FF UK
Oddělení v každém semestru vypisuje specializované kurzy založené na vlastním výzkumu našich pracovníků věnované nejstarším obdobím divadelních dějin v širších historických, kulturních a společenských souvislostech. Představujeme i obecněji antickou kulturu a její recepci v pozdějších stoletích. Na pedagogické činnosti se v různé míře podílejí všichni členové oddělení.
Blíže viz zde, v sekci Rozvrhy.
Dokončené projekty a vybrané významné publikace
ZOBRAZENÍ ANTICKÝCH MÝTŮ OD POČÁTKŮ DO DNEŠKA
(Prof. PhDr. Jan Bažant, CSc.)
Projekt zkoumá zobrazení antických řeckých a římských mýtů ve výtvarném umění od počátků v 8. století před Kristem až do současnosti. Prvním výstupem z projektu je monografie Perseus a Medusa vydaná v nakladatelství Academia v roce 2017 (viz Strategie AV21).
REŽISÉR KAREL DOSTAL: OD MODERNY KE KLASICISMU (GAČR, 20-21053S, doba řešení 2020-2022, řešitel: Mgr. Alena Sarkissian, Ph.D.)
Cílem projektu je interpretace díla Karla Dostala, režiséra Národního divadla, v souvislostech: vývoj jeho režijního jazyka a inscenování klasického, zejm. klasicistního repertoáru. Projekt vyzdvihne jeho významné inscenace a včlení je do českého divadelního kánonu. Závěry budou publikovány v monografii a studii v recenzovaném periodiku. Karel Dostal prošel školením u nejvýznamnějších osobností německého divadla. Jeho dílo i na českých jevištích nese díky jeho německému školení zřetelné znaky jiné divadelní tradice. Přispěl proto také k prosazování klasicismu v českém divadle a spolupracoval s výjimečnými osobnostmi. Ve své době byl vnímán jako progresivní tvůrce, jemuž byly svěřovány náročné úkoly. Znalost jeho díla může tedy významně rozšířit povědomí o vývoji české divadelní kultury i její spřízněnosti s německými, a tím i evropskými vlivy. Výzkum pravděpodobně prokáže Dostalův vliv nejen na rozvoj režijních stylů, ale také českého herectví. Karel Dostal procházel všemi vývojovými etapami Československa až do 60. let. Neustupoval režimním požadavkům, zůstával věrný etickým principům, a byl proto vícekrát zapomenut, přestože patří k významným osobnostem české kultury. Za významné je proto třeba považovat i studium Dostalovy tvorby v kontextu proměn české kulturní politiky: umožní popsat mechanismy, jimiž se divadlo řídilo mezi vznikem republiky a 60. lety, jež opět významně promění české divadlo i vkus českého publika.
KNIŽNÍ PUBLIKACE (od 2020)
- Bažant, Jan, Children on Choes, Heidelberg: Propylaeum, 2024, 186 s. ISBN 978-3-96929-347-8.
- Bažant, Jan, Božská nahota. Sochy Venuše od počátku do dneška, Praha: Academia 2023, 372 s. ISBN 978-80-200-3311-6.
- Bažant, Jan, Myth of Perseus and Images. From the Beginning to Today, Heidelberg: Propylaeum 2023, 262 s. ISBN 978-3-96929-221-1
- Bažant, Jan, Statues of Venus. From Antiquity to the Present, Heidelberg: Propylaeum 2022, 280 s. ISBN 978-3-96929-141-2.
- Bažant, Jan, Antika po česku: odezvy v umění 19. a 20. století, Praha: Academia 2021 (společně s R. Prahlem), 207 s. ISBN 978-80-200-3293-5.
- Čadková, Daniela, Oslněni hellénským sluncem: Recepce antiky v české literatuře 1880–1914, Praha: Filosofia 2020, 386 s. ISBN 978-80-7007-644-6
- Kubartová (Poláčková), Eliška, Medieval Laments of the Virgin Mary. Text, Music, Performance, and Genre Liminality, Leeds: ARC Humanities Press 2023, 239 s. ISBN 978-1-64189-456-2
- Sarkissian, Alena – Marshall, Hallie – Kubartová, Eliška (eds.), Re-embodying and Rethinking Greek and Roman Drama in Modern Times, Leiden: Brill 2024 (Metaforms, 27), 352 s. ISBN 978-90-04-69528-3.
STUDIE (od 2020)
- Čadková, Daniela (ed.), „Senekův Agamemnon v překladu Václava Renče“, in: Theatralia 27, 2024, č. 1 (Supplementum), 97 s.
- Čadková, Alena. „Mythological Heroes on Czech Stages and Politics: The Case of Phaethon and Antigone“, in: Classical Receptions Journal 15/2, 2023, s. 172–189.
- Čechvala, Jakub, „Appropriation through Gaps. Czech Reception of Greek Tragedy in the 19th and the Early 20th Century“, in: Sarkissian, Alena – Marshall, Hallie – Kubartová, Eliška (eds.), Re-embodying and Rethinking Greek and Roman Drama in Modern Times, Leiden: Brill 2024 (Metaforms, 27), s. 3–25.
- Čechvala, Jakub, „Aischylovská mozaika“, in: Aischylos: Oresteia, (překl. M. Havrda, P. Borkovec) Praha: Triáda 2023, s. 233–263.
- Čechvala, Jakub, „Překotný hlas, truchlivé čtení. Nad esejem Nicole Lorauxové o řecké tragédii“, in: Svět literatury 33, 2023, č. 67, s. 137–151.
- Sarkissian, Alena, „Theatre as a Place of Spiritual Contemplation. Greek Tragedy at the National Theatre of Prague during Nazi Occupation (1939–1945)“, in: Sarkissian, Alena – Marshall, Hallie – Kubartová, Eliška (eds.), Re-embodying and Rethinking Greek and Roman Drama in Modern Times, Leiden: Brill 2025 (Metaforms, 27), s. 26–54.
- Sarkissian, Alena, „Aristophanes in the Cold War: A ,Normalized‘ Lysistrate“, in: Nikalou, A. (ed.), Aristophanes Modern or up to date? Approachings and Readings, Nicosia: Cyprus Centre of the International Theatre Institute, 2023, s. 141–161.
- Sarkissian, Alena, „The ,Advent of the New Rule‘: An Oresteia (1947) in Prague and the Epistemological Limits of Archivalia“, in: Bakogianni Anastasia – Gómez, Luis Unceta (eds.), Classical Reception: New Challenges in a Changing World, Berlin – Boston: De Gruyter 2024, s. 87–118.
- Sarkissian, Alena, „Enargés te kai energos parúsia čili skutečná přítomnost v byzantské liturgii“, in: Koubová, Alice – Kubartová, Eliška (eds.), Terény performance, Praha: Nakladatelství AMU 2021, s. 173–188.